tisdag 10 februari 2009

Still crazy (dag 6)

Medan jag peppar min spegelbild, kommer jag att tänka en på scen i Still Crazy. Ni kanske minns; den åldrade sångaren försöker med gråten i halsen övertyga sig själv att han är en rockgud.

Lyckligtvis är korta promenader på tunn is inte min stil. Dagens övningar var dessutom riktigt nyttiga. Rekonstruktioner av hypotetiska scenarion, där negativa bilder byts mot positiva. Skumma grejer, men väl prövade inom idrottspsykologin.

Sedan stannar jag upp. Tänker.

Är detta kontraproduktivt? Om flickor vore ofarliga, skulle jag inte behöva ägna en månad åt att övervinna rädslan för att de ska bitas. Nu ligger jag ändå i hårdträning - som om flört vore en OS-gren. Alltså är faran reell. Övningarna handlar inte om att övervinna falska begränsningar. Avsikten är att kunna handla i farans stund. Le när fröken Kannibal slickar sig om läpparna.

Jag står stilla en stund till. Observerar.

I livet runt mig blir män, flickor, pojkar, kvinnor ständigt kära. De har heta ennattsligg. Sprider klamydia, skickar sms. Trånar hopplöst eller blir för en stund lyckliga. Gång på gång faller bra tjejer för killar som inte förtjänar dem. Det finns ingen metod, bara framgångsrik förvirring.

Jag stampar lite på stället.

Sedan går jag vidare. Säkert har de dåliga killarna också fina sidor, fina känslor, som jag inte ser. På samma sätt som jag missade min stora gymnasiekärleks väninna. Eller klasskompisen i högstadiet (hoppas din senaste kärlek gör dig lycklig, sötnos). Vem mer? Vem vet.

Ibland tror jag Neil Strauss är synsk (allsmäktig?). I precis rätt stund sätter han stopp för min tankespiral. Skickar ut mig bland folk. Jag lyder, till en början lite matt. Sedan med gryende förståelse.

Komplimanger. Inget om ögon klara som fjällsjöar. Inget om läppar heta som vulkanerna på Io. Bara observationer i situationen: En försynt fråga om ett halsband eller en scarf. Beundran inför väl utfört arbete. En leende kommentar om ett lyckat danssteg.

Flera kvinnor blottar sina tänder. Ingen bits.

/Tisdag, med manligt manshår i behåll

PS. Tack för de användbara modetipsen Eb... Eh, Paulina! DS.

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Tisdag berättar by Tisdag is licensed under a Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.