måndag 16 februari 2009

Tidens tempo

Morgontrafiken väcker mig. Dörrar slår, klackar ekar i trappen. När jag väl stiger upp har huset tystnat. Under frukosten dundrar någon enstaka lastbil förbi. Duvorna samtalar på taket.

Jag slumrar.

Hör tonerna av "As times go by" sväva upp från våningen under. Den gamle mannen spelar. Medan jag besöker hälften av Sveriges bloggar, går han över till nationalsången. Först strikt, sedan jazzigt. Slutligen tröttnar han, liksom hans starrblinda fru ibland tröttnar på att försöka stänga ytterdörren.

Eftermiddagen kommer; med den trötta steg.

I flera timmar hörs prat utifrån trapphuset. Lilla poptjejen städar sitt vindsförråd. Vi pratade vid tvättmaskinen en gång. En annan gång ritade hon - jag är ganska säker på att det var hon - förslag till värden över hela innergården med krita. Nästa morgon regnade allt bort. Undrar om hon ska flytta?

Närmsta grannens hund gnäller förhoppningsfullt. Men det är inte husse eller matte än. Det är grannen på andra sidan.

Han är ganska dämpad idag. Skriker visserligen lite åt sporten och sin gäst. Men inte med särskilt fula ord. Inte som i helgen, när han hade satsat åtta tusen på en match. Gåtan med var en tonårsgrabb fått de pengarna från sysselsätter mig... Tills han höjer volymen på låten som vi har lyssnat på sen i augusti.

Jag håller tummarna helt fel.

Det blir sent. Närmaste grannen kommer. Pojkvännen också. Men det tar dem en bra stund av söta små stön, så jag tar på mig mina hörlurar och skriver.

/Tisdag, undrar om någon känner sina grannar

1 kommentar:

Anonym sa...

Du verkar ha koll vännen ;)
Jag känner inte mina grannar som du gör.. Vet att en skänker bort saker i trapphuset, märkes kläder, säng och skor. Min närmsta granne har en lite hund och en pojkvän som besöker henne ibland, de har sex gulligt. Sen har vi mannen med den asiatiska kvinnan bredvid.. De hade sex igår och de hade vänner över en gång då hon gick på någons rygg (?) thaimassage??? Jag vet inte.. men de skrattade och hade kul!
De ovanför städar mycket..

 
Creative Commons License
Tisdag berättar by Tisdag is licensed under a Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.