måndag 9 februari 2009

Morgonen efter en atomvinternatt (dag 5)

Kängor, slitstarka byxor, underställ. regnkläder, fleecetröjor, mössor, vantar, mer kängor. Svart, brunt, grönt, vitt, grått.

Jag tillbringade helgen hos mina försummade föräldrar. Utmaningen fick vila. Istället blev det bastu, melodifestival (oh joy!) och garderobsrensning (inget steg ut, trots allt).

Det kanske var Terminator och all science fiction jag plöjde som barn. Eller så var det inflytandet från alla survivalister under kamsportsåren... Orsakerna kan kvitta. Kontentan är att jag i tio års tid gick klädd som om samhället skulle upphöra nästa morgon.

Dansa i kängor någon?

Det är skönt att ha förändrats. Att säga att jag har en utvecklad stil vore däremot lögn. Därför blev dag fem en riktig prövning. Tanken var att fixa den punkt på följande lista som behöver mest arbete:
  1. Byt frisyr. Strauss tipsar om att man ska leta efter idéer i musiktidningar (han jobbar ju trots allt för Rolling Stone). Jag ber er därute i bloggdjungeln om hjälp istället. Den som skickar det bästa bidraget vinner en lock av mitt hår.
  2. Gör dig av med glasögonen. Fixat. Lasik var ett av de bästa besluten i mitt liv.
  3. Bli solbränd. En riktigt solbränna är klart trevligare än att vara blek som en torskmage. I brist på det rekommenderar boken en soldusch. Snyggt eller slemmigt?
  4. Manikyr. Trodde alla killar med snygga naglar var svin.
  5. Plocka/raka överflödigt hår. Smärtsamt, men snabbt gjort.
  6. Undersök dig själv noga i en spegel. Mmm ;-)
  7. Plocka och vaxa ögonbrynen på salong. Ärligt talat Neil. Nej!
  8. Blek tänderna. Tveksamt om jag vill le som Mr. Male Model. Priset lockar inte heller, men jag provar en ny tandkräm för att göra gurun glad.
  9. Fräscha upp andedräkten. Tandtråd och munskölj får en plats i morgonrutinen.
  10. Få råd om hudvård av kosmetikasäljare eller dermatolog. Och så en dag, beslutar jag mig för att testa mascara också?
  11. Köp accessoarer. Känns helt naturvidrigt, men jag ska försöka.
  12. Börja träna. Borde snarare prata med en psykolog om beroendet.
  13. Ät hälsosammare. Bokens tips liknar South Beach. Mitt nyårslöfte (nr. 276) var att äta mer frukt och grönt. Avocadon är min vän.
  14. Gör dig av med kläder som är slitna eller inte passar. Idag gjorde jag många myror glada.
Om någon där ute får för sig att följa i mina fotspår, så är det bäst om ni väntar till semestern. Jag hann inte med dagens fältuppgift. Imorgon ska jag dock till den där butiken som de främmande flickorna rekommenderade, för att be en expedit om hjälp med dagens outfit*.

/Tisdag, kan inte sova eftersom grannarna stönar

* Troligtvis inga bilder. Jag är fegare än Kalsonglinus.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ta nu inte bort för mycket av den manliga, snygga mansbehåringen ;)

Anonym sa...

Försiktigt med solduschen herrn. Faktum är att ibland är det snyggare att vara vit än orange. Frisyr är svårt att ge råd om då jag inte vet hur du ser ut, men ett tips är att kort trimmad lugg aldrig är snyggt på varken killar eller tjejer. Antingen rufsiga manbangs eller ingen alls. Manikyr låter avancerat, klippa dem och håll dem rena brukar räcka. Det finns massor av snygga assecoarer för män! Dock bör man tänka på att inte överdriva. Som tjej har jag aldrig örhänge, armband, halsband och hårspännen utan max 2 av dem. Så har du halsband eller scarf räcker det med max en ringe eller armband/klocka till.Jag vet vad Strauss säger om peacocking men du vill inte se ut som peter siepen. Cowboyhatt är bara snyggt om du har en ranch i montana. I klädväg är skjorta, snygga jeans eller byxor, kavaj eller cardigan alltid snyggt. Personligem gillar jag kulturnördstilen eller preppystilen på killar. Rockstilen är het men bara om man är en rocker in i benmärgen, annars ser det bara fake ut. Finns flera bra modemagasin för män, köp några och hitta den stil du gillar bäst och som passar bäst in på din personlighet. Prova dig fram, det går säkert bra. Hel och ren är viktigast.

Anonym sa...

Herregud, jag låter ju som Ebba von Sydow ser jag nu.Ursäkta stavningen, men jag är lite koffeindarrig i fingrarna.

 
Creative Commons License
Tisdag berättar by Tisdag is licensed under a Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.