tisdag 3 februari 2009

Spelet, dag 1

Neil väcker mig tidigt för en utvärdering.
Hur tror du att andra uppfattar dig nu?

Som en bortkommen, småblyg clown. Jag pendlar mellan att vara besvärad och glättigt pratsam. Har varit både freak och geek, men lutar mer åt det senare.

Hur vill du bli uppfattad?

Som en varm, självsäker man. Lättroad och glad, men med ett allvar under ytan. Någon att lita på, som väcker bra känslor.

Nämn tre beteenden eller karaktärsdrag du vill förändra.
  1. Jag vill sluta be om ursäkt i onödan
  2. Det närmast neurotiska pratandet, det måste jag lägga ner
  3. Att vika undan med blicken är inte heller en bra vana
Okej, ge mig tre nya beteenden eller karaktärsdrag som du vill skaffa.
  1. Modet att ta kontakt med människor som verkar intressanta
  2. Vanan att ge ärliga komplimanger till både män och kvinnor
  3. Ett inre lugn, även i nya sociala sammanhang
Gurun smeker sitt getskägg. Skådar in i min själs mörka vrår. Talar om förutfattade meningar. Falska begränsningar*. Sedan, med en nonchalant gest, skickar han iväg mig. Min första uppgift blir att småprata med fem främlingar (vilka som helst) under dagen.

... Morgonen blir till kväll. Jag summerar trött dagens samtal med okändisar:
  1. Två hundar, två tanter
  2. Bibliotekarie
  3. Hjälpsam expedit
  4. Ett par, före danskursen, om vädret (!)
  5. Kanske femton flickor, tjejer, kvinnor under dansen. Lite prat, mycket skratt.
  6. Lite dansprat med lång blondin efteråt
  7. Trevlig gymvärdinna
Inget djupt, inget svårt. Bara lite kontakt.

/Tisdag, överraskad av nattens ankomst

* Av upphovsrättsliga skäl kan jag inte återge något här, men boken är inte dyr.

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Tisdag berättar by Tisdag is licensed under a Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.