torsdag 29 januari 2009

Kärleken börjar med en historia

Förväntningar. Det är svaret jag letat efter. Men låt oss börja från början, med den första kommentaren någonsin på denna blogg:
Sitter inte en stor del av sexigheten i personligheten?
Enligt mina tankar och spekulationer skulle jag hellre säga att kanske 70% är innehållet om man inte är riktigt, riktigt Kåt, då kanske det tillochmed ramlar under 50%, men ändå!
Smojo, vis i dessa frågor, har rätt. En fin fasad väcker pyromanens intresse, men det krävs bra virke för att det ska ta fyr på allvar. Varför skrev jag då följande:
[...] visst är det något fel på en kille som går fram till en (enligt oberoede vittnen) snygg tjej och får henne att gå från uttråkad till leende. Visst är det något fel på honom om han går därifrån? Bara för att hon inte har något intressant att säga.
Hörs personligheten när hon talar? Syns den på hur hon för sig? Hur finner jag pärlan i hennes innersta (inte den pärlan, Smojo)?

Jag tänker på de kvinnor som ingen flörtar med. En del hävdar (en bit ner i diskussionen) att det rör sig om 90% av tjejerna på valfritt uteställe. Kan det stämma? En resurs som bara väntar på att utnyttjas (och utnyttja)...

Till saken verkar höra att självförtroendet inte alltid är på topp. Även hos tjejen som har haft fler one night stands än den där heta killen. Även hon är ovan vid att bli förförd. Så hon jämför sig med den sexigaste tjejen i baren. Blir stel. Nervös.

Ett mer eller mindre outtalat samförstånd uppstår i tjejgänget: "Ikväll är det bara fulla killar ute, som vill köra in den i första bästa hål. Hihi". Hon som vill ha något desperat i sitt hål säger inget. Kanske dricker hon lite extra. För fyllekåtheten - att ha alkoholen som ursäkt för knullet hon längtar efter - den är accepterad.

Så vi hittar vår hjältinna vid baren, tillfälligt övergiven av sina väninnor som gnider ut sina frustrationer mot varandra på dansgolvet. Hon är lite trött, ganska full och de halvfuktiga trosorna börjar kännas besviket kalla.

Nu, utan förvarning, kliver vår hjälte in i bilden.

Eller, hjälte och hjälte, men han vill prata med henne! Dessutom verkar han ganska nykter och kan hålla igång samtalet. Hon tinar. Vänta, vad sa han nu? Hon rör vid hans arm och lutar sig lite närmare. Vad varm han är... En lite skyldig blick bort mot väninnorna. Nu frågade han något, hon svarar lite osammanhängande. Ler. Skulle inte druckit så mycket. Fumlar lite med håret. Måste han prata så fort. Glider närmare. Men ååh håll käften, var en man! Fuktar läpparna. Hans vänner? Den så kallade hjälten vänder sig om. Går.

Vilket arsel!

Hjälten, vår okalibrerade Casanova, hittar sina vänner. På hemvägen pratar de, så som män kan göra under berusning eller i en bastu (men aldrig annars). Fursten andas ut en pust whisky och frågar sedan: "Det är väl inte fyllesex du är ute efter? Tror du verkligen du hittar något varaktigt på krogen?"

Diskussionen återupptas senare, nyktrare (kanske i en bastu). Gänget - både tjejer och killar - är rörande överens om att riktiga relationer inte börjar på krogen. All kärlek börjar med en historia... och ingen vill inleda sin gemensamma saga med "Jag var så full att jag inte minns något..." eller "Jag ville bara känna hur hennes jeans smet åt över stjärten".

Låt oss sammanfatta. Varför misslyckas krogragg?
  • Killar tror att tjejer inte vill knulla
  • Tjejer tror att killar bara vill köra pump 'n dump
  • Båda tror att romantik måste börja romantiskt, att allt ska vara helt rätt från början
Förväntningar, således. Var de kommer ifrån får vi återkomma till...

/Tisdag, trivs ändå med oddsen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du med "den" pärlan menar det jag tror förstår jag nog vad du menar med den pärlan du pratar om.. Klart en människa kan var svår att tyda, men jag tror det är något du känner :) Vetdu (vilket jag tror du gör), dejta är ju oftast det bästa verktyget om man vill hitta den speciella insidan.
Sen tror jag det handlar mycket om gemensamma intressen. Om man gillar samma saker finns en större chans att insidan är vackert i sitt eget sinne.
PS. Gillar verkligen din blogg och läser den VARJE dag ;)

Anonym sa...

Håller helt med om det sista med misslyckade krogragg. Killar kan inte alltid förstå att det finns tjejer som bara vill ligga (talar av erfarenhet). Pump n dump - även det sant. Fördommar mot män finns ju likaväl som mot kvinnors "sökande efter kärleken" som i punkt ett. Romantik kan börja med het sex. Romantiken är så bred enligt mig och romantiken lever!

 
Creative Commons License
Tisdag berättar by Tisdag is licensed under a Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.