fredag 16 januari 2009

Jag vill ju bara se självgod ut naken

Kanske var det träningsvärken som fick mig att plocka upp den. Jag vill ju bara se bra ut naken av Jonas Colting, alltså.

Vi lär oss att Jonas Colting är en Iron Man. Vill du bli uthållig ska du träna som Jonas Colting. Vill du bli stark ska du träna som Jonas Colting. Gå ner i vikt? Ät som Jonas Colting! Gå upp i vikt? Du gissade det: Ät som Jonas Colting.

Antioxidanter, stenålderskost, GI, anekdoter, inkonsekventa råd och en total avsaknad av källhänvisningar... Boken är en rik källa för kvällspressen att ösa ur.

Det är märkligt att det ska vara så svårt att skriva bra böcker om träning. Kanske är det för forskningen rör sig så fort: Under de senaste femton åren har det publicerats fler artiklar i ämnet än på de hundra åren före det.

Inte för att Jonas Colting bryr sig om vetenskap. Han stödjer sig på sin personliga framgång. Varför hans erfarenheter är överförbara till min femtioåttaåriga mamma framgår däremot inte.

Ändå fick jag ut en hel del värde ur boken. En känsla av träningsglädje. Ett vettigt konditionstest. Tanken att kontinuitet är viktigare än att öka öka öka just nu. Men den stora frågan återstår: Kommer jag se bra ut naken?

Svaret är självklart: "Ja, om du tycker Jonas Colting ser bra ut naken!"

/Tisdag, hoppas att svenska tyngdlyftningslandslaget börjar med terränglöpning och lite core-pass... styrketräning blir man ju bara stor av.

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Tisdag berättar by Tisdag is licensed under a Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige License.